GT86 - Passion is back

Toyotas nye sportsbil GT86 har unike kjøreegenskaper og er verdens eneste med frontmontert boxer-motor og bakhjulstrekk. 

 

Høydepunkter.

 Toyota har en sterk sportsbilstradisjon og har nå utviklet den nye GT86. Det lekre designet er inspirert av historien, men har et tidsriktig uttrykk som er stramt, dristig og aerodynamisk. Gassreponsen er umiddelbar, styringen er sylskarp og balansen i bilen er enestående. Toyota GT86 er en sann sportsbil for sjåfører som verdsetter en ekte kjøreopplevelse. Toyotas helt nye sportsbil kombinerer imponerende kraft med sin 200 DIN hk 2,0 liters boksermotor med bakhjulsdrift og en egenvekt på kun 1240 kg. Resultatet er en svært engasjerende kjøreopplevelse.

 

Slående design.

 

De spesielle 17-tommers felgene bærer den eksklusive '86 'logoen, mens den bakre spoileren, LED kjørelyslampene, xenon frontlysene og de doble eksosrørene i krom forsterker et allerede kraftig utrykk.

Inne i bilen gir sportssetene den perfekte kjørestillingen. Det enkle, men dristige kombiinstrumentet omkranser en stor turteller. Stylingdetaljer inkluderer karbon-effekter, luftfart-stil vippebrytere og lette aluminiumspedaler.

Håndpunktene på rattet, girspaken og alle brytere er naturlige, intuitive og gir en ekstra følelse av luskus. For eksempel er rattet i buckskinn 365mm i diameter, og er det minste noensinne montert på en Toyota, for å gi en virkelig engasjerende kjøreopplevelse. GT86 vil også inneholde det innovative multimediaanlegget Toyota Touch&Go som standard. 

 

Ultrakompakt

Den nye GT86 er 4240 mm lang, 1285 mm høy og 1775 mm bred, med en akselavstand på 2570 mm, og er den mest kompakte fireseters sportsbil tilgjengelig i dag.

Både drivverket og førersetet er satt så lavt og så langt tilbake som mulig, for en nesten perfekt 53:47 front-til-bak vektbalanse og et ultra-lavt tyngdepunkt på 460mm.

Den lave vekten og bilens kompakte dimensjoner gjør kvikk håndtering enkelt for sjåføren. Understellet har MacPherson fjærben foran og doble lenkearmer (dobbelwishbone) bak, med ventilerte skivebremser foran og bak.